door Peter Donk
HARDINXVELD-GIESSENDAM – Het centrum van Hardinxveld-Giessendam moet met de tijd mee. “Het centrum moet ruimtelijk aantrekkelijk blijven en er liggen kansen”, sprak wethouder Jan Nederveen (ChristenUnie) van Economie, Arbeidsmarkt en Ondernemen donderdagavond 20 juni 2024 toen de raad tijdens De Ontmoeting vergaderde over de stand van zaken rond het centrum en de toekomst.
Wethouder Jan Nederveen leidde de avond in. (Foto Peter Donk)
Het coalitieakkoord staat dat behoefte is aan de ruimtelijke economische visie voor het centrumgebied. De gemeente besloot hier samen met de ondernemers te kijken naar de toekomst. Met vastgoedeigenaren, winkeliers en bewoners. De ondernemers wilden graag aan slag. Er is bijvoorbeeld een lunchroom in het centrum erbij gekomen. Verder hadden zij behoefte aan een stip aan de horizon. De gemeente schakelde een adviesbureau in dat naar aanleiding van dronebeelden stappen te gaan zetten. Ook mensen ‘van buiten’ mogen meedenken en daarvoor wordt na de zomer ‘iets opgezet’. In april-mei was er al een enquête onder ondernemers (er reageerden 26, maar was 40%) en inwoners (er reageerden 433 reacties). In het vierde kwartaal van dit jaar wil de gemeenteraad een besluit nemen voor de toekomst. Einddoel is de realisatie van een toekomstbestendig centrum. Dat betekent wel investeren door de gemeente en vanuit de vastgoedkant.
Tekst gaat verder onder foto.
Verandering detailhandelwereld
Samengevat is het idee in ‘Centrum Hardinxveld-Giessendam, analyses en droombeelden’. Stedenbouwkundige Pim Terhorst en Stefan van Aarle, eigenaar van Stadskracht, een bedrijf uit Tilburg. Stefan van Baarle zijn daarvoor verantwoordelijk. Er is een kerngroep van ondernemers en winkeliers. Daarin zitten Gerda den Boer, Jan van Hunnik, Jeroen van Woerkum, Nelleke den Dunnen, Peter Huizer, Piet Boogaard, Roelf Polman en Teus Boerman – red.). Een aantal van hen was donderdagavond aanwezig, Online heeft ook in Hardinxveld-Giessendam een vlucht genomen. De consument koopt steeds vaker online en dat is een grote verandering volgens de deskundigen, met gevolgen. Er is in de toekomst ook steeds meer aandacht voor de openbare ruimte, de vergrijzing en de krimp. Dat leidt tot een ander bestedingspatroon. Van focus van fysieke winkels naar online, van productie naar consument, de openingstijden worden 24 uur. Vanaf de bank kan elke dag een aankoop worden gedaan op elk moment van de dag.
Centrumgebieden en wensen
De kern met de winkels verandert ook. Het wordt compacter. “De tijd van meer winkels is voorbij. Wij kunnen die trend niet stoppen door online bestedingen”, stelde van Aarle. Het moet een compleet aanbod zijn, comfortabel en veilig, liefst op loopafstand, een plaats van ontmoeting en interactie, levendig en samenwerking is de basis. Het plein bij De Bogerd (winkelcentrum De Giessenhof) mist sfeer en De Peulenstraat wordt met leegstand genoemd. Een horecaterras kan de sfeer verhogen, meer groen en meer recreatie mogelijkheden worden genoemd om de omgeving te verbeteren. Maar ook meer horeca en kledingzaken terug in het centrum brengen, een speeltuin in het centrum en versterking van het aanbod winkeldiversiteit. Meer recreatie in het centrum mogelijk maken, meer binding tussen het centrum en
het water en meer ruimte voor bedrijven om te laden en lossen. De ondernemer wil de consument tegemoet blijven komen met ‘goed bereikbaar met de auto’; de consument geeft aan goed bereikbaar met fiets en te voet. Dat staat dus haaks op elkaar. Van Aarle: “Het centrum autovrij maken, dat zouden we niet meteen adviseren.” Verder wil de consument de weekmarkt dichter op het centrum; dat ligt te ver uit elkaar. Ook een wens van de consument was: een IKEA. “Dat zien we altijd voorbij komen, maar dat is niet realistisch”, sprak Van Aarle.
Tekst gaat verder onder foto.
Mening ondervraagden
Prioriteiten hebben de omgeving van De Bogerd en locatie De Parel om her te ontwikkelen, vertelde stedenbouwkundige Pim Terhorst, die de aanwezige ‘droombeelden’ liet zien, De Bogerd wordt omschreven als: ontzettend saai, te veel steen, ongezellig, kaal, leeg, alleen ketens en weinig groen. Ook de huidige parkeervoorziening wordt niet goed beoordeeld: rommelig, onoverzichtelijk, onveilig / gevaarlijk, parkeren onvoldoende, algehele uitstraling, gemiste kans. Betrokkenen is gevraagd naar beleving en ideeën. Het idee dat werd getoond was bijvoorbeeld meer een winkelstraat ervan te maken, afstapje met kade aan waterkant. Kampanje is in het ‘droomgebied’ niet meegenomen. Eén van de reden was de doorgaande weg, de Thorbeckestraat en dat zou het voor nu wat complex maken. De Peulenstraat is niet meer de winkelstraat, ook niet voor de toekomst. “Goed om er een keer een evenement te organiseren”, werd donderdagavond gezegd.