door Peter Donk
GORINCHEM / HARDINXVELD-GIESSENDAM – Damen Shipyards Hardinxveld zit sinds half december 2023 in Gorinchem bij het moederbedrijf op Avelingen-West. Voor het eerst sinds de verhuizing was er dinsdagmorgen 23 januari 2024 een mediamomentje en vertelden Jos van Woerkum, managing-director en zoon Jeroen van Woerkum, commercial manager, hoe het hen nu vergaat op het Gorinchemse bedrijventerrein, pal naast de hoofdvestiging.
Jeroen van Woerkum (links) en Jos van Woerkum. De verhuizing naar Gorinchem zat al enige tijd in de pijplijn. Al in de jaren ’90 van de vorige eeuw kwam het aan de orde. Toen uiteindelijk besloten werd te gaan verhuizen vanaf de Rivierdijk in Hardinxveld-Giessendam naar Gorinchem werd dat nog niet meteen bekendgemaakt. Besloten werd het plan nog even onder de pet te houden en dus werd de codenaam ‘Beijing’ (afkorting voor ‘ben jij al in gorinchem’). (Foto ArieJan van Termeij / HG24)
Van Woerkum sr. vertelde dat hij met bijna 145 medewerkers inmiddels zijn draai heeft gevonden in Gorinchem. Al was de verhuizing na vijftig jaar – weg uit Hardinxveld-Giessendam – best ‘een ding’. Hij zegt terugkijkend op de periode aan de Rivierdijk dat het altijd ‘hard werken’ is geweest. Van Woerkum werd er in 2000 managing-directeur, directeur dus. “Wij pakten er de particuliere sector op. Bouwden Multi cats, showboaten en werkschepen. Wat hier in Gorinchem groot gebeurde, deden wij in ‘het klein’. We deden competitief mee. Hier moest het gebeuren, niet te duur en het was een kwestie van gunnen. Het personeel was en is kundig. Ze wisten wat een schip was en dat het goed moest zijn. We hebben mooie en vaak vaste klanten, zoals de gemeente Amsterdam. Die lopen vaak ook wel voorop. Gebruiken elektrische schepen.”
Tekst gaat verder onder foto.
Begin emotioneel
Vijf jaar geleden werd besloten te verhuizen naar Gorinchem met de hele productiecapaciteit. Van Woerkum sr.: “De druk werd groter. Hier in Gorinchem zaten de faciliteiten en uiteindelijk viel het besluit ook om economische redenen. Het was in het begin emotioneel. Oude bomen moet je niet verplaatsen. Maar we hebben een goede ondersteuning gehad. Doel was verhuizen en de mensen behouden. Dat vroeg om instemming van de ondernemingsraad en de vakbonden. Aanvankelijk besloten we de verhuizing nog even in een kleine kring te houden. We hadden een codenaam bedacht: Beijing (staat voor ‘ben jij al in Gorinchem – red.). We waren bang voor onrust, maar het is goed gegaan. We wilden als Damen Shipyards Hardinxveld onze identiteit behouden. Dat wilden Kommer en zoon Arnout (Damen – red.) ook. Het was wennen en tegelijkertijd wild ik ook enthousiasme uitdragen en scherp zijn. Het was een belangrijke beslissing en natuurlijk economisch gezien een goed idee.” Voorlopig verandert de naam nog niet. Het blijft voorlopig Damen Shipyards Hardinxveld in Gorinchem heten.
Tekst gaat verder onder X-bericht.
Jos van Woerkum en zoon Jeroen van Woerkum van Damen Shipyards Hardinxveld gaven dinsdagmorgen een inkijkje in het scheepsbouwbedrijf. In december 2023 verhuisden zij van de Rivierdijk in Hardinxveld-Giessendam naar het bedrijventerrein Avelingen -West, naast de hoofdvestiging in… pic.twitter.com/bAGCb77Fuw
— HG24 (@onlinekrantHG24) January 23, 2024
Personeel
Met een omzet van tussen de 80 en 90 miljoen blijft Damen Shipyards Hardinxveld binnen de Damen Group een ‘mensenbedrijf’. Dat was zo in coronatijd toen het soms ‘puzzelen’ was, maar ook nu. “We zijn op de mensen gericht. De reden dat we gingen verhuizen naar Gorinchem was niet om banen te schrappen en geld te verdienen. We groeien nog altijd en kunnen personeel goed gebruiken. Een uitdaging is goed personeel! Er zit nog veel werk aan te komen”, verduidelijkt Van Woerkum sr. De locatie in Hardinxveld-Giessendam is inmiddels verkocht aan Deltabrug Beheer. Damen Shipyards Hardinxveld richt zich op negentig procent nieuwbouw en tien procent reparatie. Er zijn verschillende onderhoudscontracten met gemeenten en bijvoorbeeld de politie. Reparatie en service is heel belangrijk.
Honderden schepen
Jeroen van Woerkum zegt dat het bedrijf voor grote taken staat, maar niet wordt meegezogen. “Natuurlijk, we zitten nu bij elkaar en de onderlinge contacten zijn goed. Ze zijn intenser. De kracht van Damen is dat we bouwen op voorraad”, legt hij uit terwijl een groot aantal scheepsmodellen op een scherm passeren, “We zijn wereldwijd aanwezig. We kijken altijd waar wordt gebouwd. We kijken naar de mobilistatiekosten.” Damen Shipyards Hardinxveld leverde meer dan driehonderd nieuwe schepen af. Ondertussen lieten vader en zoon ook nog even de werkvloer zien. De plaats waar het gebeurt. Schepen worden gebouwd en afgebouwd. Binnen en buiten. Er blijft een grote vraag naar Multi Cats. Damen Shipyard Hardinxveld is blij met de goede en trouwe leveranciers. Soms staat voor een product een wachttijd van zestig tot 64 weken. Door op voorraad te bouwen wordt dat soms ingelopen.