door Peter Donk
HARDINXVELD-GIESSENDAM – Via de ‘ledengroep Schuttevaer’ blijven zij verbonden aan de ‘moederorganisatie’ Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). Donderdagmiddag 28 december 2023 kwam de regio Alblasserwaard bij elkaar in restaurant Kampanje aan de Troelstrastraat. Er waren daar verschillende sprekers tijdens een eerste nautisch evenement met als titel ‘Klimaatverandering en onderhoud vaarwegen vraagt om een duurzame relatie’.
Sprekers op scheepvaartgebied en ook bestuurders voerden het woord. (Foto ooggetuige / HG24)
Het spits werd afgebeten door Berend Turennout. Hij is verkeersmanager bij de provincie Zuid-Holland en sprak over de vaarwegen. Het onderhoud en de duurzaamheid. “Het in stand houden van de bestaande infrastructuur is een primaire taak van de provincie. Oeverconstructies, bruggen en sluizen moeten onderhouden en zo nodig worden vervangen”, aldus Turennout, die een inkijkje gaf over keuzes en doelstellingen voor een duurzame onderhoudsopgave en ook wat er afgelopen tijd is uitgevoerd.
Binnenvaart
Beleidsadviseur nautische techniek, water en infrastructuur Geert Snoeij ging in op de waterhuishouding, waarbij hij ook het onderhoud van de vaarwegen aankaartte. Uitdagingen vragen volgens hem om visie. Snoeij: “In Nederland gaat 35 tot 40 procent van het goederenvervoer over water. Internationaal gezien is dat nog veel meer. De Nederlandse binnenvaart loopt daarmee mondiaal voorop, want vrijwel nergens ter wereld levert de binnenvaart een vergelijkbare prestatie.” Iets waar de binnenvaart mee te maken heeft, zijn periodes van laag water. ‘Gewone schommelingen’ kan de sector volgens Snoeij prima aan, maar de verwachting is dat in de toekomst de rivierafvoeren (in de zomer) lager worden dan nu en ook langdurig aanhouden. “Dat levert vragen op. Hoe kan de sector blijven voldoen aan de vervoersvraag? Hoe moet daarvoor het logistieke systeem worden ingericht? Deze uitdagingen vragen om een visie”, aldus Snoeij. Gastsprekers Ewald Vonk en Pieter Boersma van de Provincie Zuid-Holland vertelden over de Rifit Aliantie, Verduurzaming Binnenvaart met als titel ‘Binnenvaart, het verduurzamen waard’.
Tekst gaat verder onder foto.
Duurzaamheid
Ook sprak wethouder Jan Nederveen (ChristenUnie) van Duurzaamheid, Economie en Milieu in de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Hij kon de aanwezigen, vooral schippers en betrokkenen uit de binnenvaart, donderdagmiddag melden dat de gemeentehaven helemaal klaar is als het om de werkzaamheden gaat, zoals het aanbrengen van walstroom. Nederveen vond het fijn tijdens dit nautisch technisch event te worden bijgepraat over verduurzaming van de binnenvaart en de situaties rond vaarwegen inclusief bruggen. Spreker was ook de Sliedrechtse wethouder Ton Spek (CDA) van Duurzaamheid. Hij vertelde in het kader van de klimaatveranderingen wat er zoal in het Baggerdorp gebeurt op dit gebied. Dan gaat het over warmtenet, het stimuleren van zonnepanelen en duurzaam vervoer. “Maar we zien ook een essentiële rol voor de scheepvaart en baggerindustrie, twee bedrijfstakken, die zwaar verankerd liggen in de geschiedenis en economie van Sliedrecht. Om te verduurzamen en bij te dragen aan CO2-reductie. Op het gebied van de duurzame binnenvaart zie ik interessante ontwikkelingen.”
Mijlpalen
Spek noemde vervolgens de komst van Green Award in 1994. Het programma zet zich volgens hem in voor schonere en veiligere scheepvaart. Spek: “Was dat aanvankelijk vooral gericht op de zeevaart, sinds 2011 zijn ze ook specifiek de binnenvaart gaan certificeren. Sinds 2020 heb ik het een prioriteit gemaakt om Green Award-gecertificieerde schepen te waarderen door korting te geven op havengeld. Ik ben trots te melden dat sindsdien meer dan vijftig gecertificeerde schepen in de haven in Sliedrecht hebben gelegen. Voor 2024 blijft het havengeld onveranderd als erkenning voor deze inzet.” Spek deelde nog een andere mijlpaal. “Dat is de ontwikkeling van de eerste maritiem gekeurde waterstofcel, specifiek gericht op de binnenvaart. Half november is het eerste Nederlandse nieuwbouwschip dat vaart op waterstof in gebruik genomen, de MS Antonie, die zout vervoert tussen Delfzijl en Rotterdam”, aldus Spek, die sprak van een ’technisch hoogstandje’. Volgens hem niet alleen goed voor het milieu, maar het stimuleert ook de regionale economie in de Smart Delta Drechtsteden.
Waterstof
De Sliedrechtse wethouder ziet graag dat de regio zich verder inzet om ‘koploper’ te blijven op het gebied van de duurzame binnenvaart. “Aan de innovatietafel Waterstof, georganiseerd door de Werkgevers Drechtsteden, wordt gewerkt aan het doel om in 2030 dertig procent minder broeikasuitstoot te hebben bij het vervoer over land én water”, vertelde Spek, die donderdagmiddag ook bekendmaakte dat begin januari 2024 Greenpoint bij de afslag Sliedrecht-West aan de snelweg A15 een waterstofvulpunt voor vrachtwagens en personenwagens opent. Spek: “Vorige week werd ik bijgepraat over het ambitieuze project om een electrolyzer in Sliedrecht te bouwen. Daarmee kunnen we hier lokaal waterstof maken. Dit biedt niet alleen kans voor grootgebruikers als de pannenkoekenfabriek Cérélia om van het gas af te gaan, maar wellicht ook voor een bunkermogelijkheid in Sliedrecht of Papendrecht van waterstof voor de binnenvaart.”