HARDINXVELD-GIESSENDAM – Damen Shipyards Group heeft een contract getekend met UK Dredging voor de levering van een Shoalbuster 2711 Water Injection Dredger (WID). Het schip is gebaseerd op een beproefd ontwerp en vertegenwoordigt desalniettemin een unieke en innovatieve benadering van baggeren met waterinjectie, waardoor extreme efficiëntie en flexibiliteit mogelijk zijn.
Op de foto Frank de Lange (Sales Director, North, West & South Europe, Damen Global Support), Mark Pearson (General Manager, UK Dredging), Jeroen van Woerkum (Commercial Manager, Damen Shipyards Hardinxveld), Koert van Houwelingen (Project Manager, Damen Shipyards Hardinxveld), Joppe Neijens (Sales Manager Dredging, Damen Global Support), Jos van Woerkum (Managing Director, Damen Shipyards Hardinxveld). (Foto Damen Shipyards)
UK Dredging, onderdeel van Associated British Ports (ABP), exploiteert de grootste baggervloot van Groot-Brittannië. Onder de schepen bevinden zich een aantal bagger- en werkboten van Damen, waaronder twee Multi Cat Plough Vessels. De scope van het bedrijf is het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerken in de havens van ABP. Hiervoor beschikt UK Dredging doorgaans over een aantal sleephopperzuigers.
Reikwijdte
UK Dredging, onderdeel van Associated British Ports (ABP), exploiteert de grootste baggervloot van Groot-Brittannië. Onder de schepen bevinden zich een aantal bagger- en werkboten van Damen, waaronder twee Multi Cat Plough Vessels. De reikwijdte van het bedrijf is het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerken in de havens van ABP. waarbij UK Baggeren meestal over een aantal sleephopperzuigers.
Tekst gaat verder onder foto.
De Shoalbuster 2711 WID. (Afbeelding Damen Shipyards)
Optimaliseren
Met een kleinere waterinjectiezuiger kan het bedrijf de intervallen tussen sleephopperzuigers verlengen, waardoor de efficiëntie aanzienlijk toeneemt. Speciaal voor dit project heeft Damen het beproefde, standaard ontwerp van de Shoalbuster 2711 aangepast. Dit omvatte onder meer het optimaliseren van de romp van het schip om te passen bij de rol die het zal spelen. Het schip zal ook beschikken over een zeer efficiënt dieselelektrisch systeem dat een aanzienlijke vermindering van zowel het brandstofverbruik als de emissies mogelijk maakt.
Aanzienlijke vermindering
Met een kleinere waterinjectiezuiger kan het bedrijf de intervallen tussen sleephopperzuigers verlengen, waardoor de efficiëntie aanzienlijk toeneemt. Speciaal voor dit project heeft Damen het beproefde, standaard ontwerp van de Shoalbuster 2711 aangepast. Dit omvatte onder meer het optimaliseren van de romp van het schip om te passen bij de rol die het zal spelen. Het schip zal ook beschikken over een zeer efficiënt dieselelektrisch systeem dat een aanzienlijke vermindering van zowel het brandstofverbruik als de emissies mogelijk maakt. In plaats van de gebruikelijke onderwaterjets, zal de Shoalbuster 2711 WID een nieuwe generatie, volledig elektrische Damen E-DOP450 baggerpomp gebruiken. Deze, de grootste in het baggerpompportfolio van Damen, heeft een capaciteit van 4.000 m3/u, wat zorgt voor optimale efficiëntie en lage operationele kosten.
Multifunctionaliteit
Het schip zal ook worden uitgerust met een hydraulisch bediend A-frame. Wanneer het A-frame niet wordt gebruikt, zal het kantelen, waardoor de ploeg op het achterdek van het schip kan worden opgeslagen. Het gebruik van de E-DOP en het A-frame draagt aanzienlijk bij aan de multifunctionaliteit van het schip; wanneer niet in gebruik, kan de ploeg inclusief pomp worden gedemonteerd en op de kade worden opgeslagen, zodat het schip vrij is voor andere werkzaamheden.
Veelzijdig schip
Joppe Neijens, Damen Sales Manager Dredging, zei over het contract: “We zijn erg verheugd om opnieuw samen te werken met UK Dredging. Dit innovatieve project demonstreert de veelzijdigheid van de gestandaardiseerde scheepsbouwbenadering; ook al wordt het schip in serie gebouwd, het kan worden aangepast aan de wensen van de klant. De Shoalbuster 2711 WID is een uiterst veelzijdig schip met een bedrijfsprofiel dat veel verder gaat dan zijn primaire functie. Het is ook een zeer efficiënt schip dat een sprong voorwaarts biedt op het gebied van duurzaamheid en kosteneffectiviteit in de bedrijfsvoering – een goed concept voor nu en voor de toekomst.”
Baggertechnieken
Mark Pearson General Manager, UK Dredging zei: “De contracttoekenning van deze Damen Shoalbuster 2711 WID is een belangrijke mijlpaal voor UK Dredging. De introductie van WID in onze vloot stelt ons in staat om onze klanten een aantal verschillende baggertechnieken aan te bieden die zijn geoptimaliseerd voor de lokale omstandigheden. Het zeer efficiënte dieselelektrische voortstuwings- en aandrijfsysteem van het schip zal helpen om zowel het brandstofverbruik als de emissies aanzienlijk te verminderen, wat belangrijke stappen zijn in de richting van het verkleinen van de ecologische voetafdruk van UK Dredging.”