Bewoners Nieuweweg krijgen nul op rekest; geen afsluiting voor vrachtverkeer

door Peter Donk
HARDINXELD-GIESSENDAM – Het College van B & W van de gemeente Hardinxveld-Giessendam ziet geen aanleiding om het noordelijk deel van de Nieuweweg gesloten te verklaren voor vrachtverkeer. Dat staat in een reactie op een brief, die begin oktober 2024 door de bewonersvereniging Nieuweweg is gestuurd aan de gemeente. 

In de brief vroegen de bewoners – na de afsluiting van een deel van de Nieuweweg – om de toen ingestelde omleidingsroute permanent te handhaven voor zwaar verkeer. De bewonersvereniging kreeg een negatieve reactie van de gemeente. (© Archieffoto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)

Om het noordelijk deel van de Nieuweweg te ontlasten en de doorstroming van het verkeer te bevorderen vinden de bewoners het nu een geschikt moment om de toen ingestelde omleidingsroute permanent te handhaven voor het zware verkeer.

Argumenten
Daarvoor heeft de bewonerscommissie een aantal argumenten. Ze schrijven aan het college: “Twee vrachtauto’s kunnen elkaar niet of nauwelijks passeren zonder dat de doorstroming stagneert.  Bewoners ervaren geluidsoverlast en trillingen. Het verkeer is gewend aan de nieuwe route. U heeft geen berichten ontvangen dat er elders in de gemeente overlast is ontstaan. Het zou volgens u kunnen helpen het sluipverkeer van vrachtauto’s te verminderen, omdat het minder aantrekkelijk wordt om binnendoor te rijden. Door onzekerheid over de haalbaarheid van het plan Middenwetering en ruimtelijke procedures lijkt het nog jaren te duren voor er een definitieve alternatieve route gerealiseerd zal zijn om het noordelijk deel van de Nieuweweg te ontlasten.”

Onverantwoord
De ingestelde omleiding vanwege de herstelwerkzaamheden aan de riolering was volgens het college slechts een noodoplossing. “Gelukkig heeft dat goed gewerkt. Het noordelijk deel van de Nieuweweg maakt onderdeel uit van de hoofdverkeersstructuur van de gemeente. Door dit wegvak ontstaat er een rondwegstructuur in het dorp. Wij vinden het belangrijk om die in stand te houden uit het oogpunt van de vrijheid van het verkeer. Het omleiden van het vrachtverkeer via de Wieling, Thorbeckestraat, Weideveld en de Stationsstraat betekent dat de route op meerdere plaatsen een schoolroute kruist. Wij vinden het gelet op het beschermen van de veiligheid van de schoolgaande jeugd onverantwoord om al het vrachtverkeer te verplichten om van deze route gebruik te maken”, reageert het college.

Hobbels nemen
Het college erkent dat het profiel van dit deel van de Nieuweweg verre van ideaal is. College: “Daarom spannen wij ons in om door het nieuwe ontwikkelingsgebied Middenwetering een nieuwe gebiedsontsluitingsweg aan te leggen met vrij liggende fietspaden. De toegestane maximumsnelheid op de nieuwe ontsluitingsweg wordt 50 km/h. Onze insteek is nog steeds om deze nieuwe ontsluitingsweg binnen afzienbare tijd (circa drie jaren) aan te leggen. Wel realiseren wij ons dat er nog een aantal hobbels moet worden genomen, voordat het gebied Middenwetering en de nieuwe ontsluitingsweg kunnen worden aangelegd.”

Berekeningen
Uit het verkeersmodel van de gemeente Hardinxveld-Giessendam blijkt dat in het basisjaar 2022 ongeveer honderd vrachtauto’s per etmaal in zuidelijke richting reden en ongeveer tweehonderd vrachtauto’s per etmaal in noordelijke richting. Dat komt volgens het college overeen met circa vier vrachtauto’s per uur in zuidelijke richting en ongeveer acht vrachtauto’s per uur in noordelijke richting. Van het totale verkeer op dit deel van de Nieuweweg bestaat vier procent in zuidelijke richting en zes procent in noordelijke richting uit vrachtverkeer. “Dit is vergelijkbaar met het aandeel vrachtverkeer op overige gebiedsontsluitingswegen. Voor ons zijn deze gegevens geen aanleiding om aan te nemen dat er veel sluip(vracht)verkeer over dit wegvak rijdt. Deze cijfers zijn voor ons ook geen aanleiding om het
vrachtverkeer permanent te weren van dit gedeelte van de Nieuweweg”, stelt het college.

Tekst gaat verder onder archieffoto.

Oordeel bewonersvereniging
De bewoners noemden ook dat de breuk in het riool te wijten is aan het zakken van de ondergrond van de Nieuweweg, waardoor deze ter hoogte van de goed gefundeerde brug is afgebroken. Daarbij vragen de bewoners zich af wat de toestand van het riool in de hele straat is, gezien de klachten van veel bewoners na wat langduriger regenval. Daarnaast stellen ze dat het incident met het riool mede veroorzaakt wordt, doordat de weg overbelast wordt door het steeds zwaarder worden vracht- en agrarisch verkeer. De bewoners nemen aan dat de ingestelde omleidingen via het noordelijk deel van de Nieuweweg tijdens wegwerkzaamheden onlangs ter hoogte van het gemeentehuis de calamiteit hebben versneld.

Onderheide brug
Volgens het college is de conclusie van de bewonersvereniging juist dat de schade aan het riool is ontstaan door ongelijkmatige zetting. “Zoals bekend is de ondergrond van dit deel van de gemeente weinig draagkrachtig en zakken infra en woningen langzaam verder weg”, zegt het college. Volgens hen is dat ter hoogte van de onderheide brug anders. “Daarom is er ook een breuk ontstaan met schade tot gevolg. Op andere punten is uw conclusie niet juist. Het riool in de straat ligt voldoende diep om beschermd te zijn tegen directe krachten van verkeer. De zetting gaat geleidelijk en kan goed door het riool worden gevolgd. De klachten bij langdurige regenval hebben te maken met het feit dat het rioolstelsel bij grotere buien of langer durende buien het hemelwater opslaat in de buis. Die komt dan vol te staan en als hij geheel gevuld is gaat hij overstorten op open water”, berivcht het college.

Bodemdaling
Als de bui gestopt is, zakt volgens hen het peil in het riool weer langzaam, omdat het rioolgemaal het regen- en vuilwater wegpompt. Dit duurt zo’n zes tot zeven uur. College: “Het kan zijn dat bij veel aanbod van hemelwater de huisaansluiting trager afvoert of dat er luchtinsluiting plaatsvindt en het gaat borrelen in huis. Dan is het aan te bevelen de ontluchting te controleren”, legt het college uitgebreid uit, “Het vrachtverkeer is in Nederland begrensd op vijftig ton totaal gewicht en dat is al jarenlang het geval. Wij hebben geen aanwijzingen dat daar grote veranderingen in zijn opgetreden de laatste jaren. De zettingen vanwege de bodemdaling zijn van grotere invloed dan de verkeersbelasting als het gaat om daling van het maaiveld c.q. de weg.”

Plaats een reactie

*=Verplicht veld