door Peter Donk
HARDINXVELD-GIESSENDAM – “Buitendams is niet zo maar een straatje, maar een dorpslint van twee kilometer”, sprak wethouder Arjan Meerkerk (SGP) van Openbare Ruimte donderdagavond 19 september 2024. Voor Buitendams is het ontwerp voor de nieuwe inrichting opgesteld. Dat plan is gezamenlijk met de bewoners en ondernemers tot stand gekomen. De gemeenteraad werd donderdagavond geïnformeerd over dit meedenkproces en het uiteindelijke ontwerp. De aanpak staat gepland voor het tweede kwartaal van 2025.
Voor Buitendams is het ontwerp voor de nieuwe inrichting opgesteld. Dat plan is gezamenlijk met de bewoners en ondernemers tot stand gekomen. De raad is donderdagavond geïnformeerd over het meedenk-proces en het uiteindelijke ontwerp. (© Archieffoto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)
Zo maar wat uitgangspunten die er nu zijn. Het tweerichtingen verkeer wordt geadviseerd om aan te houden, een 30km inrichting (dan is asfalt volgens de deskundigen niet de moeite) en vrachtverkeer ontmoedigen er te komen. Ook is er een pleidooi voor behoud van de fietsroute, bestaande bomen te behouden en zo mogelijk uit te breiden. Verder de openbare verlichting handhaven, afvalinzamellocaties en glasvezel wordt aangelegd. Verkeersdrempels zouden er eigenlijk nodig zijn, maar die drempels geven weer overlast. Gekeken is onder meer naar de inrichting van de Kerkbuurt in Sliedrecht, waar het verkeer mag rijden op een deel. Het kleuren van de verschillende soorten asfalt is ook een plan. Dertig mensen in een klankbordgroep hebben goed meegedacht. Er was voor hen altijd een privébelang en een algemeen belang. Vanuit de bewoners aan Buitendams was er telkens bij de inloop veel belangstelling. “Om maatwerk te kunnen leveren, valt per adres nog wel wat werk te doen.”
Vervolg aanpak
Er komt nu een definitief ontwerp, waarbij gekeken wordt wat wel kan. Wat voor stenen worden gebruikt, er wordt gedetailleerd gekeken en of er nog wat aan kan worden toegevoegd, zoals groen. Dat laatste kan er volgens de mensen die er aan werken wel bij. Ook is er nog een aantal onderzoeken te doen, zoals de stikstof neerslag (of het schade berokkend aan de Biesbosch) en er is een geluidsonderzoek. Er wordt van asfalt naar betonstenen gegaan (dat geeft meer geluid, dan wordt overwogen meer geluidsabsorberende stenen – red.). Daarom wordt onderzoek uitgevoerd.
Werk klaar
In de komende begrotingsbehandeling in november 2024 ziet de raad wat de financiële kant wordt. Wat gaat het kosten? In het tweede kwartaal van 2025 wordt begonnen met het opbreken van het asfalt. Begonnen wordt als alle partijen daarvoor (nutsbedrijven) hun werk hebben gedaan. De bewoners worden nauw bij het project betrokken houden met brieven, inloop en een up-to-date website. Gestreefd wordt dat het werk in de zomer van 2026 klaar is.