HARDINXVELD-GIESSENDAM – Tegen middernacht begon vrijdagavond 8 maart 2024 het werk aan het spoor ter hoogte van het hoofdstation / spoorwegovergang naar Binnendams en maandag 11 maart 2024 uiterlijk 06.00 uur moet de klus zijn geklaard. Uitvoerder namens spoorbeheer ProRail is het bedrijf Strukton.
Er wordt onder meer een kettinghor ingezet. Beter bekend als een spooronderhoudsmachine. De machine maakt vervuilde ballast schoon (de laag steen tussen en onder de dwarsliggers – red.) De machine wordt ingezet bij groot onderhoud. Gemiddels eens in de 25 jaar noodzakelijk. (Foto ArieJan van Termeij)
Tekst gaat verder onder foto.
De kettinghor, van Oostenrijkse makelij, heeft een ketting die onder de dwarsliggers moet worden gemonteerd. Daar zitten hardstalen punten op, die de ballast raapt en in de machine gooit. Vuil, zand en vergruisd ballast wordt afgevoerd. Wat overblijft is schone ballast en dat wordt weer tussen en onder de rails aangebracht. Samen met nieuwe ballast. Gedurende de werkzaamheden is de spoorwegovergang Binnendam-Spoorweg versus Parallelweg-Stationsstraat geblokkeerd voor al het verkeer.